0
0

پارچه پی وی سی چیست؟

نویسنده: مدیر فروش 12 آبان 1400
پارچه پی وی سی
حتما شما هم تابحال اسم پارچه های پی وی سی به گوشتان خورده است. اما آیا می دانید اصلا pvc چیست و به چه پارچه هایی پی وی سی می گویند؟ کاربردهای متنوع پارچه های پی وی سی کدام اند؟ یا اینکه مهم ترین مشخصات و ویژگی های این پارچه ها چیست؟ پیشنهاد می کنیم تا پایان همراه ما باشید.

همه چیز درباره پارچه های پی وی سی

در ابتدا بهتر است کمی پیرامون pvc صحبت کنیم. شایان ذکر است که پی وی سی یا همان پلی وینیل کلراید، نوعی ماده سخت که با افزودن این ماده به پارچه، می توان خصوصیات منحصربفردی را به آن اضافه نمود.
پی وی سی ماده ای شفاف است که با افزودن رنگ دانه هایی به ماده، می توان آن را در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشیده مقاوم نمود. به همین سبب بوده که پارچه های با روکش pvc، از مقاومت خوبی در برابر اشعه خورشید برخوردار هستند.
پارچه های پی وی سی همان پارچه های تولید و تکمیل شده با الیاف پلی استر بوده که دارای روکش پی وی سی می باشند. نکته جالب پیرامون پارچه پی وی سی این بوده که هم قدیمی ترین و هم متداول ترین پارچه مورد استفاده شده در سازه های پارچه ای از گذشته تا به امروز می باشد.
و جالب تر از آن اینکه پارچه های با روکش pvc حتی در بدترین شرایط جوی، می توانند چیزی بالغ بر 30 سال، عمر مفید داشته باشند.
از جمله مزایای پارچه های pvc می توان این موارد را نام برد:
قیمت کاملا اقتصادی و مناسب
طیف رنگی بسیار متنوع
انعطاف پذیری بالا با قابلیت ایجاد فرم هایی با انحنای زیاد
مقاومت کششی فوق العاده
وزن سبک

مهم ترین ویژگی های پارچه pvc کدام است؟

علاوه بر مهم ترین مزایایی که از پارچه های پی وی سی که از آنها با نام پارچه pvc ضد آب هم یاد می کنند، ویژگی های دیگری سبب تمایز این پارچه با سایر پارچه ها شده است.
این موضوع سبب شده تا در بسیاری از کاربردهای خاص و ویژه، شاهد استفاده پارچه های pvc باشیم. اما این ویژگی های منحصربفرد کدام اند؟
ویژگی های پارچه پی وی سی
از جمله مهم ترین و بارزترین مشخصه یا ویژگی پارچه های پی وی سی می توان این موارد را برشمرد:
یکی از مهم ترین این ویژگی ها، تنش کمتر پارچه های پی وی سی، هنگام وزش باد است.
ضد آب بودن این پارچه ها یکی دیگر از مشخصه های خوب است که می تواند از انواع سازه های پارچه ای در برابر آلودگی و کثیف شدن، محافظت کند.
جالب تر آنکه پوشش pvc بر روی پارچه می تواند منجر به آسانی در تمیز کردن پارچه شده باشد.

کاربردهای ویژه پارچه پی وی سی

ویژگی ها و مشخصات بسیار خوب پارچه های پی وی سی، دلیل اصلی کاربردهای متنوع این پارچه ها است.
بی شک آشنایی با کاربردهای پارچه pvc، یکی از نکات مهم قبل از خرید این پارچه و استفاده از آن به شمار می آید.
از مهم ترین کاربردهای پارچه پی وی سی می توان این موارد را نام برد:
کاربرد ویژه در تولید انواع سایبان ها خصوصا پارکینگ های پارچه ای جذاب
کاور کردن سالن های بزرگ نمایشگاهی
قابلیت استفاده برای استادیوم های ورزشی و تفریحی
آب بند نمودن سازه ها و حتی تونل های مختلف
ساخت انواع دریاچه های مصنوعی و کانال های آب
کاربرد ویژه در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی
مورد استفاده در حوضچه های تبخیر آب برای کارخانجات صنعتی
کاربرد ویژه عایق سازی در خطوط مترو
استفاده در ساخت انواع استخرهای ذخیره آب به عنوان عایق و زیر سازی
تولید انواع برزنت های مخصوص صنعت حمل و نقل
استفاده در تولید کاور ماشین آلات و قطعات صنعتی
کاربرد ویژه در مخازن نگهداری مایعات خاص
ذکر این نکته ضروری است که اگر چه پارچه های پی وی سی از دوام و ویژگی های خوب بسیاری برخوردار هستند، اما بایستی در نگهداری از این پارچه ها دقت کافی به عمل آید.
در واقع حتما بایستی نصب پارچه های پی وی سی در کاربردهای گوناگون به درستی انجام گردد. پس از نصب نیز نگهداری ویژه از این پارچه ها لازم و حیاتی می باشد.
عمدتا جهت افزایش طول عمر پارچه های pvc، می توان از یک روکش بالایی به عنوان روکش رنگدانه افزوده گردد. این روکش جدید سبب می گردد تا لایه ای صاف و براق روی پارچه ایجاد شده تا مرحله تمیز کردن آن به آسانی انجام شود.
پارچه پی وی

قیمت پارچه پی وی سی و عوامل موثر بر آن

اگر چه کیفیت پارچه های پی وی سی از مهم ترین نکاتی بوده که کلیه خریداران هنگام خرید آن را مد نظر قرار می دهند، اما نمی توان از نقش قیمت پارچه پی وی سی در انتخاب این خریداران، چشم پوشی کرد.
در واقع به جرئت می توان گفت که امروزه تولید کننده ای که توانسته باشد دو اصل قیمت و کیفیت از یک محصول را متناسب با هم ارائه داده باشد، نرخ فروش بالایی دارد. این یعنی آنکه درصد زیادی از مشتریان، کیفیت و قیمت پارچه pvc را همزمان با هم می خواهند.
قیمت ارزان پارچه های پی وی سی منوط به آن است که تولید پارچه پی وی سی با قیمت تمام شده کاملا اقتصادی تری، محاسبه شده باشد. این موضوع هم رابطه مستقیمی با نوسانات ارز و بازار فروش مواد اولیه مصرفی داشته است.
در حقیقت یکی از مهم ترین عوامل موثر بر قیمت پارچه های پی وی سی، علاوه بر دلالان و واسطه ها، همین نوسانات بازار می باشد.
در صورتی که خواهان دریافت مشاوره بیشتر پیرامون قیمت، کاربردها و سایر موارد پارچه های پی وی سی هستید، می توانید روی مشاورین مجموعه کمپ 24 حساب ویژه ای باز کنید.
بی شک دقت در انتخاب مراکز فروش پارچه پی وی سی، می تواند خریدی مطمئن از قیمت و کیفیت را برای هر خریداری به ارمغان آورده باشد.