0
0

برزنت چه نوع پارچه ای است؟ | مقایسه برزنت و پلی استر

نویسنده: مدیر فروش 18 آبان 1400
برزنت و پلی استر
لزوم استفاده از پارچه های ضد آب مثل برزنت یا پلی استر زمانی بیشتر می شود که ویژگی های بی نظیر آن ها را بدانید. همچنین تنوع این پارچه ها در بازار، انتخاب را دشوار کرده است.
حتی گاهی تشخیص آن ها از هم نیز به راحتی امکان پذیر نیست. برزنت و پلی استر دو پارچه ای هستند که به دلیل شبیه بودن بافت آن ها، به سختی از هم شناخته می شوند.
تولید پارچه برزنت از گذشته تا به امروز مورد توجه بسیاری از کشورها بوده، برزنت در ایران نیز پارچه بسیار مهمی در صنعت به شمار می رود.
در این مقاله به بررسی انواع پارچه برزنت و مصارف گسترده آن می پردازیم و تفاوت های آن را با سایر پارچه ها نظیر پلی استر بیان می کنیم.

همه چیز درباره پارچه برزنت

برزنت پارچه ای مقاوم و با طول عمر بسیار بالا می باشد که کاربردهای گسترده ای دارد و با الیاف گوناگون به بازار عرضه می گردد.
امروزه استفاده از برزنت در صنایع گوناگون، به منظور رسیدن به اهداف خاص بسیار معمول و رایج گشته است.
به عنوان مثال، برزنت به عنوان چادر مخصوص خودرو بیشترین مصرف را دارد و اصولاً تولیدی ها برای خرید برزنت ارزان به دنبال تأمین کننده های اصلی می باشند.
حال شاید برایتان این سوال پیش بیاید که دلیل این همه استفاده های گسترده از برزنت چیست؟
در پاسخ باید گفت که برزنت در برابر آفتاب بسیار مقاوم بوده و به راحتی می تواند از اجسام در برابر اشعه های مضر خورشید محافظت نماید، همچنین از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه می باشد.
از میان انواع پارچه برزنت موجود در بازار، برزنت های آهاری، چاپی، خام و موادی از جمله معروف ترین ها بوده که هر کدام کاربرد مخصوص به خود را دارند و توسط دستگاه های پیشرفته و با تکنولوژی روز دنیا تولید می گردند.
از جمله ویژگی‌ های فیزیکی و شیمیایی برزنت می توان به موارد زیر اشاره کرد:
در مقابل کشکش سطحی و نقطه شکست مقاومت زیادی دارد.
از انعطاف پذیری خوبی برخوردار بوده و فرم دادن به آن راحت است.
در مقابل عوامل شیمیایی مثل محیط های اسیدی یا بازی مقاومت بسیار خوبی دارد.
دارای خاصیت ضد آتش می باشد .
در ضخامت های مختلفی تولید می ‌شود و گرماژ آن نیز تقریباً کم است.
هر دو طرف پارچه برزنت را می توان مورد استفاده قرار داد.

برزنت بهتر است یا پلی استر؟

در ابتدای این بحث بهتر است برای آشنایی هر چه بیشتر با مشخصات برزنت و پلی استر به بررسی ساختار برزنت بپردازیم.
برزنت پارچه ای است که از ترکیب الیاف پلیمری و نخ پنبه تولید می گردد. این مواد پلیمری باعث مقاومت پارچه در برابر نفوذ آب می شوند.
در کارخانه های تولید برزنت، از مواد پلیمری مختلفی استفاده می کنند، مثل پلی پروپیلن، مواد سرامیکی، پلی اتیلن، مواد ضد حریق و غیره.
یکی دیگر از این مواد، پلی استر است. در واقع پارچه هایی که یک لایه الیاف پلی استر به آن ها اضافه می شود به پارچه های برزنت پلی استری نیز معروفند.
پلی استر در واقع یکی از گونه های مواد پلیمری و نفتی می باشد. وقتی ماده شیمیایی به نام هاردنر را با حرارت زیاد ذوب می کنند، می توان آن را به اشکال مختلف در آورد.
در صنعت پارچه بافی از این ماده پلیمری استفاده می کنند و پارچه های پلی استر را به تولید می رسانند.
این پارچه ها مقاومت بالایی در برابر آب دارند، چروک نمی شوند و همچنین سبک هستند. ولی یکی از معایب بزرگی که دارند، این است که اشتعال پذیری بالایی دارند و ضد حریق نیستند.
با این تفاسیر تشخیص اینکه پارچه ای که قصد خرید آن را داریم برزنت یا پلی استر است، دشوار به نظر می رسد.
حال در پاسخ به این سوال که برزنت بهتر است یا پلی استر، ابتدا باید به این مسئله دقت کنیم که پارچه برزنت انواع مختلف و متنوعی دارد که هر کدام از آن ها را برای مصارف مختلف تهیه می کنند.
به همین دلیل است که مقایسه این دو با هم و تصمیم بر خرید برزنت یا پلی استر کار پیچیده ای است. به نظر می رسد که بهتر است ابتدا قصدمان را از خرید پارچه مشخص کنیم.
به عنوان مثال، بررسی این مسئله که کوله پشتی از جنس برزنت بهتر است یا پلی استر، به مقایسه ضخامت این دو پارچه بر می گردد.
پارچه های پلی استر ضخامت لازم برای دوخت کوله پشتی را ندارند. از آن ها می توان تنها برای کودکان و خردسالان کیف هایی تهیه کرد.
این امر به دلیل سبک بودن آن هاست. اما از انواع پارچه های برزنتی چند لایه و ضخیم که به برزنت کیفی معروفند، می توان در صنعت کیف سازی استفاده نمود.
یا مثلاً برای دوخت چادرهای مسافرتی از برزنت های شمعی استفاده می کنند. سبک بودن بی اندازه پارچه های پلی استر باعث می شود تا در برابر وزش باد استحکام کافی را نداشته باشند.
پس در این مورد هم، هنگام انتخاب برزنت یا پلی استر بهتر است پارچه های برزنت شمعی را انتخاب کرد.

آشنایی با برزنت های چند لایه

همانطور که گفته شد برزنت از ترکیب الیاف مصنوعی و طبیعی تهیه می شود. یک ماده طبیعی برای تهیه انواع پارچه برزنت ضد آب، کرباس است.
اما گاهی اوقات برای ایجاد مقاومت بیشتر در پارچه، از الیاف مصنوعی مانند پلی استر نیز در تهیه آن استفاده می کنند.
این الیاف موجب براق تر شدن ظاهر پارچه نیز می شوند. به همین دلیل برزنت های پی وی سی، پلی استر و کانتینری دارای ظاهری براق هستند. در حالی که پارچه های طبیعی ظاهر کدرتری دارند.
شایان ذکر است که برزنت از چند لایه نخ به اصطلاح تار و پود تشکیل شده است، صاحبان صنایع را با اصطلاحات زیر با برزنت های چند لایه آشنا می کنند:

1. برزنت 1لا ۵لا

این نوع برزنت وزنی معادل ۳۰۰ گرم بر هر متر مربع دارد که ۸۰ درصد پود آن از پنبه و ۲۰ درصد نخ تار آن از پلی استر تشکیل شده است و کاربردهای مختلفی دارد. از جمله موارد مصرفی آن می توان به تولید دستکش های جوشکاری، برزنت دهنه کولر و ... اشاره کرد.

2. برزنت ۲لا ۳لا

این نوع برزنت دارای وزنی تقریبی حدود ۴۵۰ گرم بر هر متر مربع است و ۸۰ درصد نخ پنبه و ۲۰ درصد پلی استر دارد. این نوع برزنت برای تولید سایبان، چتر، پرده و … استفاده می شود.

3. برزنت ۳لا ۳لا

این نوع برزنت هم وزنی برابر با ۵۵۰گرم بر هر متر مربع دارد و مثل موارد بالا ۸۰ به ۲۰ از پنبه و پلی استر تشکیل شده است. از کاربردهای آن می توان به تولید چادرهای نظامی و صحرایی، انواع پرده، چتر و آلاچیق اشاره کرد. همچنین این نوع برزنت ۸۰ درصد ضد آب می باشد.

4. برزنت ۳لا ۶لا 

این نوع برزنت طول عمر بسیار بالایی دارد و بهترین نوع برزنت تولید داخل می باشد. وزنی برابر با ۷۳۰ گرم بر هر متر مربع داشته و تار و پود آن نیز مانند موارد بالا ۸۰ به ۲۰ از پنبه و پلی استر تشکیل شده است. این برزنت ۱۰۰ درصد ضد آب بوده و برای تولید چادرهای کامیون، چادرهای نظامی و هر سازه ای که نیاز به کاور ضد آب، ضخیم و مستحکم دارد، به کار می رود.

انواع پارچه برزنت

پارچه های برزنت از جنس های مختلفی مثل پلی استر، پلی استر پنبه، نخ های پنبه ای یا کرباس تولید می ‌شوند که قیمت برزنت در هر کدام متفاوت است.
این پارچه ها انعطاف پذیری و استحکام خوبی دارند و معمولاً در عرض های 100، 150 و 200 سانتی متر تولید و عرضه می‌ گردند.
جنس پارچه برزنتی ضخیم و محکم است و وزن آن ها بین ۲۲۰ گرم تا ۷۴۰ گرم در متر مربع می باشد.
تقسیم بندی انواع پارچه برزنت طبق کاربرد و جنس آن ها صورت می گیرد. همچنین این پارچه ها در رنگ های متنوع تولید شده که با توجه به نیاز می ‌توانید نوع و رنگ دلخواه را انتخاب کنید.
یکی از پرکاربردترین پارچه های برزنتی، برزنت شمعی است. از این نوع برزنت برای دوخت چادر مسافرتی، چادر ماشین و همچنین ایجاد یک سقف موقت برای پارکینگ ماشین استفاده می ‌کنند تا از ورود باران جلوگیری شود.
از کاربردهای دیگر آن می ‌توان به ایجاد یک پوشش برای کالاهایی که در انبار هستند، ساخت آلاچیق، ساخت خانه برای حیوانات، سقف استخرها، ساخت سایبان و … اشاره کرد.
یکی دیگر از انواع این پارچه ها، برزنت کانتینری است. این پارچه ضد آب عمدتاً در عرض ۱۵۰ سانتی متر، طول ۲۸ متر و ضخامت ۰.۷۰ میلی متر تولید می ‌شود که وزن آن هم چیزی حدود ۷۷۰ گرم در هر متر مربع می باشد.
پارچه برزنت کانتینری ضد آب در موارد مختلفی به کار برده می ‌شود از جمله چادر محافظتی برای کامیون و تریلی، ایجاد سایبان برای عدم نفوذ آب و اشعه خورشید و غیره.
برای ساخت این پارچه از روکش پلاستیک یا پلی یورتان استفاده شده است، به همین دلیل دارای ضخامت و استقامت بسیار خوبی هستند.
یکی دیگر از انواع پارچه های برزنتی که در بازار وجود دارد، پارچه های ضد آبی می باشد که در آن ها از یک لایه پی وی سی استفاده شده است.
این پارچه ها مقاومت بسیار خوبی در برابر ۱۰۰۰ میلی متر فشار آب از خود نشان می دهند و هیچ آبی از آن ها نفوذ نمی‌ کند.
همین ویژگی باعث شده تا از این پارچه در صنعت پوشاک نیز استفاده شود. یکی دیگر از ویژگی های خوب این پارچه که باعث شده در بیمارستان ها نیز مورد استفاده قرار بگیرد، این است که در مقابل باکتری ها مقاومت زیادی دارد.
معمولاً این نوع از پارچه برزنت در عرض ۱ الی ۲ متر و وزن ۲۲۰ تا ۷۲۰ گرم در متر مربع تولید و عرضه می‌ شود.
پارچه های برزنتی دارای انواع صنعتی نیز هستند که در این خصوص می توان به برزنت نسوز اشاره کرد.
این نوع پارچه ها با استفاده از الیاف سرامیکی تولید می ‌شوند و توانایی مقاومت در برابر دمای ۵۰۰ درجه سانتی گراد تا ۸۰۰ درجه سانتی گراد را دارند، به همین دلیل به برزنت های ضد حریق معروفند.
پارچه برزنت نسوز کاربردهای مختلفی مثل عایق بندی کوره ها، آسترکاری سطح هایی که دمای آن ها بالاست، درزگیری منافذ کوره، عایق کاری قالب ها در ساختمان سازی، ریخته گری و جوشکاری دارد.
باید گفت که قیمت برزنت نسوز در بازار، از سایر انواع پارچه برزنت کمی گرانتر می باشد.

قیمت برزنت عمده در بازار

در سال های دور که برای تأمین نیاز بازار ایران، احتیاج به واردات انواع پارچه برزنت بود، افراد و صاحبان صنایع ناچار بودند تا با هزینه های بالا، پارچه های برزنت وارداتی را برای پاسخگویی به نیازشان خریداری کنند.
خوشبختانه این روزها که کشور عزیزمان در زمینه تولید پارچه برزنت به خود کفایی رسیده است، دیگر نیازی به واردات نبوده و همین امر سبب گردیده تا قیمت ها به رنج قابل قبولی نزدیک شوند.
البته جدای از بحث واردات، عوامل دیگری را هم می توان بر روی قیمت برزنت در بازار مؤثر دانست از جمله:
قیمت مواد اولیه مصرفی
هزینه مصرف انرژی
قیمت اجاره یا خرید محل تولید
نوسانات ارز
به هر حال لیست قیمت پارچه برزنت در بازار ایران را اغلب کارخانه های تولیدی و مراکز توزیع کننده پارچه های برزنت در اختیار مشتریان قرار می دهند.
خریداران می توانند بدون هیچ مشکلی لیست قیمت ها را مقایسه کرده و خرید خود را از مجموعه ای انجام دهند که قیمت را منصفانه تر تعیین می نمایند.

چرا خرید اینترنتی پارچه برزنت؟

از زمانی که پارچه های برزنت وارد بازار خرید و فروش شدند، روز به روز تعداد متقاضیان آن ها افزایش یافت.
همچنین این مسئله سبب گردید تا این پارچه پرتقاضا در انواع و اقسام گوناگون به بازار راه پیدا کند.
فروش آنلاین پارچه برزنت از جمله خدماتی می باشد که به دلیل گسترش مراکز توزیع پارچه در شهرهای مختلف و تنوع بالای آن، به منظور رفاه حال خریداران فراهم شده است.
بزرگ ترین مزیت خرید اینترنتی پارچه برزنت ضد آب این بوده که بدون صرف هزینه برای سر زدن به هر کدام از مراکز فروش در سراسر کشور، می توان به راحتی بهترین نمونه های پارچه را در سایت مشاهده کرد و سپس نسبت به خرید برزنت درجه یک نمونه اقدام نمود.