0
0

دشت لار کجاست؟ + معرفی 3 مسیر منتهی به آن

نویسنده: مدیر فروش 03 خرداد 1402
دشت لار

دشت لاری; منطقه ای با چشم انداز خیره کننده بین تهران و مازندران

دشت زیبای شقایق های قرمز لار در نزدیکی تهران و در دامنه قله دماوند قرار دارد که به پارک ملی لار یا دشت شقایق های وحشی نیز معروف است. اما این دو تنها لقبی نیستند که این دشت زیبا را توصیف می کنند.

به راستی که دشت لار با لقب همنشین دماوند، منظره ای است مانند رنگ قرمز شگفت انگیز.  چه بسیارند کلمات جذاب دیگر که می تواند نام این طبیعت شگفت انگیز را دربر داشته باشد.

 

موقعیت جغرافیایی دشت لار

بر اساس آخرین تقسیمات جغرافیایی کشور، دشت سرسبز لار از توابع شهرستان آمل در استان مازندران محسوب می شود. این دشت وسیع از شمال و شمال شرقی به لاریجان در آمل و از جنوب و جنوب غربی به لواسانات شهرستان شمیران میررسد. بنابراین می توان گفت دشت لار در مرز بین تهران و استان مازندران قرار گرفته که در دامنه کوه دماوند قرار دارد.

 

جاده و راهای دسترسی به دشت لاری

راه های مختلفی برای رسیدن به پارک ملی لار وجود دارد که هر کدام زیبایی خاص خود را دارند.

راه اول

این مسیر از داخل شهر پلور و از جاده آبعلی شروع و به ورودی محوطه حفاظت محیط زیست کویر لار در قسمت شرقی این منطقه منتهی می شود. لازم به ذکر است که کل مسیر تا ورودی دشت آسفالت شده و گذرگاهی آسان و بدون مشکل محسوب می شود.

راه دوم

این مسیر از مسیر تهران و منطقه لواسان شروع می شود. به این ترتیب پس از گذر از لواسان و سپس کوه جهان و نیکنام ده به روستای زیبای ایرا و از این روستا به پاسگاه بوم شناسی بانی قوشخانه در قسمت جنوبی دشت بزرگ لار می رسید.

البته راه دیگری هم برای رسیدن به ایرا وجود دارد که شما را از طریق سد لتیان و چهار باغ به سمت روستای کلان می برد و به ایرا می رساند.

راه سوم

اما مسیر سومی که از روستای گرمابدر نزدیک فشم در شهرستان شمیرانات شروع می شود و معمولاً مسیری را که عشایر و بومیان منطقه انتخاب می کنند، به ورودی غربی پارک ملی لار منتهی می شود. البته برای پیمودن این مسیر باید از شکارگاه گرم آباد مجوز تردد دریافت کنید.

 

بررسی آب و هوای دشت لار

دشت لار به دلیل قرار گرفتن در رشته کوه های البرز و دامنه های تپه دماوند مکانی سردسیر و ییلاقی به شمار می رود. همچنین نزدیک بودن به کوه و به دور بودن از سروصدا و آلودگی شهر همیشه هوای پاک و تازه را در این دشت مرتفع تضمین می کند که نفس کشیدن در آن باعث خوشحالی مردم می شود.

سبزی دشت و شقایق سرخ آن عطر خاصی را در این بهشت ​​بی نظیر می پراکند که می تواند همه سلیقه ها را مجذوب خود کند. با توجه به شرایط آب و هوایی ذکر شده، فصل بهار می تواند فصل خوبی برای بازدید از دشت و دمن لار باشد، اما در بقیه ایام سال سفر به این پارک طبیعی ملی خوشایند نیست.

 

دشت لار در تابستان را از دست ندهید

البته بهترین مقاصد سفر در فصل تابستان خانه های ییلاقی و مناطق خنک هستند که می توانند برای چند صباحی ما را از گرمای تابستان و آلودگی بی پایان شهر نجات دهند.

اگر به دنبال مقصدی برای شروع سفر یا تفریح ​​تابستانی خود هستید، در بستن چمدان های خود برای سفر به پارک ملی لار تردید نکنید. آب و هوای دشت لار در تابستان به قدری خنک و مطبوع است که محل اقامت پادشاهان و فرمانروایان و اردوگاه طولانی مدت آنان می شد.

دیدن گل‌های زرد بی‌شمار در کنار گل هاس شقایق قرمز رنگ در این منطقه نیز گواه دیگری بر زیبایی این دره زیباست.

 

جاذبه های گردشگری پارک ملی لار

برای رسیدن به دشت لار از هزار و یک نوع زیبایی می گذریم، اما به جرات می توان گفت این جاذبه ها زمانی شروع می شوند که به پارک ملی یا دشت لار می رسیم، یعنی به نهایت خود می رسند.

منظره ای خیره کننده از کوه دماوند در سراسر دشت، گل های شقایق قرمز مسحور کننده همچون شقایق های دریایی در حال رقص در کویر و گل های زردی که در میان آنها شکوفا شده اند. تنوع پوشش گیاهی این منطقه بیش از یک کلمه است. در اداره پست در دشت، گیاهان رنگارنگ توجه شما را به خود جلب می کند و بیشتر آنها خواص دارویی دارند.

گیاهانی مانند گون، آویشن، گلپر، چای کوهی، شیرین بیان، برهنگ، خرگوش و والک هر کدام خواص و طعم خاص خود را دارند. در کنار این موارد می توان به تنوع جانوری منطقه نیز اشاره کرد که تقریباً تمامی گونه هایی را که در رشته کوه های البرز زندگی می کنند، شامل می شود. البته لازم به ذکر است که پارک ملی لار از جنگل های حفاظت شده محسوب می شود و تمامی مناطق آن تحت کنترل محیط بان است و هرگونه شکار اکیدا ممنوع است.